„Akkord mód” változatai közötti eltérés
Ugrás a navigációhoz
Ugrás a kereséshez
Nincs szerkesztési összefoglaló |
Nincs szerkesztési összefoglaló |
||
9. sor: | 9. sor: | ||
<score> |
<score> |
||
{ \cadenzaOn \override Staff.TimeSignature #'stencil = ##f \time 1/4 |
{ \cadenzaOn \override Staff.TimeSignature #'stencil = ##f \time 1/4 |
||
− | \chordmode { c c:5 c:3 c:m3 c:m c:8^7 f/c f/+c f:m/+c } |
+ | \chordmode { c c:5 c:3 c:m3 c:m! c:8^7 f/c f/+c f:m/+c } |
\addlyrics { c "c:5" "c:3" "c:m3" "c:m" "c:8^7" "f/c" "f/+c" "f:m/+c" } |
\addlyrics { c "c:5" "c:3" "c:m3" "c:m" "c:8^7" "f/c" "f/+c" "f:m/+c" } |
||
} |
} |
A lap 2017. november 6., 08:51-kori változata
Az akkord mód az egyik mód lilypondban akkordok írására. Fontos megkötés, hogy az akkord valamennyi hangja azonos hosszúságú kell legyen.
A mód alapja a három hangból álló dúr terc. A hármashangzatot lehet módosítani, hangokat elnagyni és hozzátenni.
Alakja: \chordmode { … }
. A külső \relative utasítás hatástalan, belül pedig nem megengedett, mert a chordmode automatikusan relatív módban van.
Példák gyakori akkordokra:
Módosítók
- A hangot : után követheti módosítás. Jelentések:
- semmi: dúr hármas
- m: moll hármas (az alsó terc kisterc, a felső nagyterc lesz
- dim: mindkét (vagy ha van, mindhárom) terc kisterc
- aug: a felső hang emelése fél hanggal: az alsó és felső hang között tritónusz van
- maj: négy hang, a felső nagyszeptim.
- A módosítót a felső hang magassága követi szám formájában (az oktáv pl. 8). Alaphelyzetben nagyterc - kisterc - kisterc -nagyterc lépésben jut el a felső hangig. A felső hangot + vagy - követheti, ez fél hang emelést ill. csökkentést jelent.
- .: hang hozzáadása az akkordhoz, az alaphang folé. Több számot újabb pont(ok)kal kell elválasztani.
- ^ (karet): hang elhagyása. Több számot ponttal kell elválasztani
- /: alaphang alatti hang hozzáadása az akkordhoz. Hangnévvel kell megadni. Ha a hang létezik az akkordban, egy oktávval mélyebbre kerül. Ha nem létezik, hozzáadódik. A hang előtti + nem hagyja el az akkordbeli hangot sem.