Hangfaj

Innen: kotta
Ugrás a navigációhoz Ugrás a kereséshez

E szócikkben hangnemtípuson (másik szóval hangfaj vagy a tágabb értelemben használt hangnem) a zeneműben található hangok közötti távolságot és azok sorrendjét értjük a kromatikus skálában. E fogalom abban különbözik a hangnemtől, hogy nem foglalkozik az alaphang magasságával.

Ha pl. a hangnem C dúr, a hangnemtípus a dúr.

Hangsoron vagy skálán a zenemű hangjait értjük egy oktávon belülre vetítve.[1] A hangnemtípus foka az így kapott hangsor hangjainak száma.

A hangsor modális, ha van alaphangja. Az alaphang sem egzakt fogalom, amit jól mutat, hogy nem ismert olyan algoritmus, mely egy dallamról teljes biztonsággal eldöntené annak alaphangját.[2] E szócikkben nem foglalkozunk az alaphang magasságával, csak a hangsorbeli helyével az oktávon belül.

Az egy oktávnyi skálát körrel ábrázoljuk, kis pontokkal jelöljük a kromatikus skála hangjait, nagy pontokkal a dallam hangsorához tartozókat. A hangok közötti távolság mértékegysége a félhang (1=kis szekund, 2=nagy szekund, 3=kis terc).

Hétfokú hangsor

Ábra Alaphang Hangnemtípus Megjegyzés
Kistercet nem tartalmazó hangnemtípusok
Heptatonia prima.svg 1. dúr 2-2-1-2-2-2-1

Diatonikus skála.

A szomszédos félhangok (3-4 és 7-1) 4 ill. 6 félhang távolságra vannak.

2. dór
3. fríg
4. líd
5. mixolíd
6. moll
7. lokriszi
Heptatonia secunda.svg 1. melódikus moll 2-1-2-2-2-2-1

A szomszédos félhangok (2-3 és 7-1) 2 ill. 8 félhang távolságra vannak.

2. nápolyi dór
3. bőkvintes líd
4. akusztikus skála
5. pikardiai eol
6. szűk-kvintes eol
7. szűk-kvartos lokriszi
Heptatonia tertia.svg 1. nápolyi dúr 1-2-2-2-2-2-1

A szomszédos félhangok (7-1 és 1-2) szomszédosak ill. 10 félhang távolságra vannak.

3. lokriszi dúr
Egy kistercet tartalmazó hangnemtípusok
Liszt1.svg 1. indolíd 3-1-2-1-2-2-1
3. harmonikus moll 2-1-2-2-1-3-1
6. bőkvartos dór 2-1-3-1-2-1-2
7. nagyterces fríg 1-3-1-2-1-2-2
Liszt2.svg 3. „Kecskeméti hangsor”
harmonikus dúr
2-2-1-2-1-3-1
6. melodikus cigány moll 2-1-3-1-2-2-1
Liszt3.svg 1. bőmásodos dúr 3-1-1-2-2-2-1
3 nápolyi moll
harmonikus fríg
1-2-2-2-1-3-1
6. bőkvartos eol 2-1-3-1-1-2-2
Liszt6.svg 7. enigmatikus skála 1-3-2-2-2-1-1
Két kistercet tartalmazó hangnemtípusok
Liszt4.svg 1. cigánymoll
bőkvartos moll
magyar hangsor
2-1-3-1-1-3-1
5. cigányskála
kalindra
1-3-1-2-1-3-1
Liszt5.svg 1. cigányos fríg
fríges ungár
1-2-3-1-1-3-1
5. perzsa skála 1-3-1-1-2-3-1

Idegen szóval: heptatonia. A csak kis és nagy szekundot tartalmazó hangnemtípusokat Bárdos Lajos három csoportra osztotta: prima, secunda és tertia.

A mai zene leggyakoribb hangnemtípusa a két félhang- és öt egész hangközt tartalmazó skála (heptatonia prima).

A kistercet (bőmásodot) is tartalmazó hangsorokat Liszt Ferenc népi hangsoroknak nevezte. Itt nincs kialakult szokás a felsorolás sorrendjére (az ábrán az 1-es helyére).

Az elnevezések magyarázata két példán keresztül:

  • szűk-kvartos: a hangsor kvartot nem, csak nagytercet (szűk-kvartot) tartalmaz
  • bőkvartos: a bőkvart (tritónusz) a kvartnál fél hanggal bővebb hangköz. A bőkvartos skála nem tartalmaz kvartot.


Négyfokú hangsor

Más néven: tetrachord. Felülről lefelé lépve:

líd ½ – 1 – 1
fríg 1 – ½ – 1
dór 1 – 1 – ½

Jegyzetek

  1. Csak a „lényeges” hangokat vesszük figyelembe, az egyszer-egyszer előfordulókat (melyeket általában módosítójel előz meg), nem, így a meghatározás nem teljesen egzakt.
  2. Fülöp Tibor: Zeneszámok hangnemének automatikus felismerése. Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Villamosmérnöki és Informatikai Kar, Méréstechnika és Információs Rendszerek Tanszék (2012. máj. 17.) (Hozzáférés: 2016. máj. 22.) szakdolgozat.

Források

Kapcsolódó lapok