„Kadencia (dal)” változatai közötti eltérés
|  (Új oldal, tartalma: „{| align="right" border="1" ! Hangköz !! Feljebb !! Lejjebb |- | prím          || align="center" colspan="2" | 1 |- | kis szekund   || align="center" | ♭2 || align="center" | ♯ VII |- | nagy szekund  || align="center" | 2  || align="center" | VII |- | kis terc      || align="center" | ♭3 || align="center" | VI |- | nagy terc     || align="center" | 3  || align="center" | ♯ V |- | kvart         || align="center" | 4  || align="center" | V |- | tritónusz…”) | 
| (Nincs különbség) | 
A lap 2023. július 31., 21:51-kori változata
| Hangköz | Feljebb | Lejjebb | 
|---|---|---|
| prím | 1 | |
| kis szekund | ♭2 | ♯ VII | 
| nagy szekund | 2 | VII | 
| kis terc | ♭3 | VI | 
| nagy terc | 3 | ♯ V | 
| kvart | 4 | V | 
| tritónusz | ♯4 | ♯ IV | 
| kvint | 5 | IV | 
| kis szext | ♭6 | III | 
| nagy szext | 6 | ♯ II | 
| kis szeptim | 7 | II | 
| nagy szeptim | ♯7 | ♯ I | 
| oktáv | 8 | I | 
Dalok esetén a kadencia a sorok utolsó hangjainak magassága a dal utolsó hangjához képest. A magasságot arab számokkal adjuk meg, ha azok magasabbak az utolsó hangnál: 1=prím (azonos hang), 2=nagyszekund, 3=nagyterc, stb. A hangközöket a szám elé írt ♭ fél hanggal csökkenti, a ♯ fél hanggal növeli.
Ha a hang alacsonyabb a dal utolsó hangjánál, a viszonyítási alap az utolsó hangnál egy oktávval mélyebb. A hangközöket római számokkat jelöljük.
A fentiekből következik, hogy egy római és a vele azonos arab számmal jelölt két kadencia oktáv távolságra van egymástól.
A 3 nagy tercet, a 6 nagy szextet jelenti. A dalokat nemzetközi megállapodás alapján úgy transzponálják, hogy utolsó hangjuk G legyen. A G-ről induló előjegyzés nélküli (mixolíd) skálában pedig nagyterc és nagyszext van.

A főkadenciát zárójelbe tesszük; ennek csökkenő sorrendje a mutató első rendezési kulcsa. Négysoros népdaloknál ez csaknem mindig a második sor utolsó hangja. Az utolsó sor kadenciája a fenti szabályok szerint mindig 1, ezért ezt fel sem tüntetjük.
Például az Az én lovam, Szajkó sorvéghangjai a kottában: B', Esz, Esz, C, így a kadenciája 7 (♭3) ♭3.
A módszert Ilmari Krohn használta először a finn népdalok rendszerezésére. Bartók már 1912-ban javasolta az eredeti Krohn-rend a módosítását (a fő kadencia szerinti rendezést magyar népdalok esetén).
Források
- Bereczky János: Zenetudományi dolgozatok 2001–2002: Ilmari Krohn hatása a magyar népzenetudományra. Budapest: MTA Zenetudományi Intézete (2002) 30–36. o. (Hozzáférés: 2016. dec. 1.)