„Kóda” változatai közötti eltérés
|  (Új oldal, tartalma: „== Kóda == Jele 𝄌 vagy 30px, lilypondban <code>\coda</code>). Kétféleképpen használatos: * D.C. al Fine: kezdd előlról a művet Fine-i…”) |  (→Kóda) | ||
| (44 közbenső módosítás ugyanattól a szerkesztőtől nincs mutatva) | |||
| 1. sor: | 1. sor: | ||
| {| border="1" align="right" | |||
| |+ Kapcsolódó zenei kifejezések | |||
| ! Olasz !! Magyar | |||
| |- | |||
| | senza repetizione || ismétlés nélkül | |||
| |} | |||
| Különleges ismétlés. Nincs beépítve lilypondba, vagyis a hangfájlról kézzel kell gondoskodni. | |||
| == Kóda == | == Kóda == | ||
| UTF8 kódja: <font size="+4">𝄌</font>, alakja [[File:Music-coda.png|30px]], lilypondban <code>\coda</code>), formázott szövegben <code>\musicglyph #"scripts.coda"</code>. Kétféleképpen használatos: | |||
| * D.C. al Fine: kezdd előlról a művet Fine-ig. | * D.C. al Fine: kezdd előlról a művet Fine-ig. | ||
| * D.C. al Coda: kezdd előlről a művet a coda jelig, majd ugorj a következő coda jelre (a mű zárására). | * D.C. al Coda: kezdd előlről a művet a coda jelig, majd ugorj a következő coda jelre (a mű zárására). | ||
| Formázott szövegben a kóda a sor alá nyúlik. Emelés: <code>\raise #1 \musicglyph #"scripts.coda"</code> | |||
| == Segno == | == Segno == | ||
| UTF8 kódja <font size="+4">𝄉</font>, alakja [[File:Music-segno.png|25px]], lilypondban <code>\segno</code>, formázott szövegben <code>\musicglyph #"scripts.segno"</code>. Kétféleképpen használatos: | |||
| * D.S. al coda: menj vissza a legközelebbi segno-ig. Amint elérted a coda jelet, ugorj oda. | * D.S. al coda: menj vissza a legközelebbi segno-ig. Amint elérted a coda jelet, ugorj oda. | ||
| * D.S. al fine: menj vissza a legközelebbi segno-ig, és játszd a művet Fine-ig. | * D.S. al fine: menj vissza a legközelebbi segno-ig, és játszd a művet Fine-ig. | ||
| == A mű felbontása == | |||
| # elojatek: az elejétől a segno-ig | |||
| # segno: segno-tól coda-ig | |||
| # kodajel: coda-tól D.S. al CODA-ig | |||
| # koda: coda | |||
| A kotta részei: 1–5. A midi részei: 1–4, 2, 5. | |||
| Feltesszük, hogy az előjátéknak és a kódának nincs szövege, és más hangszer játssza, mint a középső két részt. | |||
| A kotta felépítése: | |||
| <pre> | |||
| \version "2.18.2" | |||
| elojatek = \relative c' { … } | |||
| szigno   = \relative c' { | |||
|         \once \override Score.RehearsalMark.break-visibility = ##(#f #t #t) | |||
|         \mark \markup { \musicglyph #"scripts.segno" } | |||
|         \set Staff.midiInstrument = … | |||
|         } | |||
| dsmark = {      % beállítások D.S. al… vagy D.C. al… előtt | |||
|         \override Score.RehearsalMark.break-visibility = ##(#t #t #f) | |||
|         \override Score.RehearsalMark.self-alignment-X = #1 | |||
|         \override Score.RehearsalMark #'direction = #-1 } | |||
| kodajel  = \relative c' { \mark \markup { \musicglyph #"scripts.coda" } … | |||
|         \dsmark \mark \markup { \column { "D.S. al CODA" \vspace #1 } } | |||
|         \break % A kóda eleje jön | |||
|         } | |||
| koda     = \relative c' { | |||
|         <>^\markup { \hspace #-1 \vcenter { \fontsize #+2 \musicglyph #"scripts.coda" \fontsize #+1 \italic "CODA" } } | |||
|         … } | |||
| dallam   = { | |||
|       \key a \minor | |||
|       \time 4/4 | |||
|       \set Score.tempoHideNote = ##t \tempo 4 = 90 | |||
|       \transposition c' | |||
|         \elojatek | |||
|         \new Voice = "szigno" { \szigno } | |||
|         \new Voice = "kodajel" { \kodajel } | |||
| } | |||
| \score { | |||
|    << | |||
|         { \dallam \koda } | |||
|         \bar "|." | |||
|    \new Lyrics \lyricsto "szigno"  { … } | |||
|    \new Lyrics \lyricsto "kodajel" { … } | |||
| } | |||
| \score { | |||
|    \unfoldRepeats | |||
|    { \dallam \szigno \koda } | |||
|    \midi { } | |||
| } | |||
| </pre> | |||
| A kóda elejét jelző szöveget nem tudjuk ütemvonalhoz igazítani, mert nem lehet<ref>Egy snippet szerint lehet, de nem jegyeztem fel.</ref> az ütemvonalon két esemény (az első a <code>D.S. al Coda</code> volt). Annyit lehet tenni, hogy a kóda elé sortörést tenni, és az első hang fölé írni a szöveget a hangtól balra igazítva, mint a fenti példában. | |||
| {{Bővebben|[[Ütemvonal#szöveg|Ütemvonalhoz tartozó szövegek]]}} | |||
| == Forrás == | |||
| * [http://localhost/lilypond/Documentation/snippets/repeats#repeats-positioning-segno-and-coda-_0028with-line-break_0029 Így írnak kódát profik] (Lilypond dok.) | |||
| * [http://lsr.di.unimi.it/LSR/Item?id=664 Egyszerűsített kóda] (az enyémet innen vettem) | |||
| == Jegyzetek == | |||
| <references/> | |||
| [[Kategória:Lilypond]] | [[Kategória:Lilypond]] | ||
A lap jelenlegi, 2018. január 25., 13:40-kori változata
| Olasz | Magyar | 
|---|---|
| senza repetizione | ismétlés nélkül | 
Különleges ismétlés. Nincs beépítve lilypondba, vagyis a hangfájlról kézzel kell gondoskodni.
Kóda
UTF8 kódja: 𝄌, alakja  , lilypondban
, lilypondban \coda), formázott szövegben \musicglyph #"scripts.coda". Kétféleképpen használatos:
- D.C. al Fine: kezdd előlról a művet Fine-ig.
- D.C. al Coda: kezdd előlről a művet a coda jelig, majd ugorj a következő coda jelre (a mű zárására).
Formázott szövegben a kóda a sor alá nyúlik. Emelés: \raise #1 \musicglyph #"scripts.coda"
Segno
UTF8 kódja 𝄉, alakja  , lilypondban
, lilypondban \segno, formázott szövegben \musicglyph #"scripts.segno". Kétféleképpen használatos:
- D.S. al coda: menj vissza a legközelebbi segno-ig. Amint elérted a coda jelet, ugorj oda.
- D.S. al fine: menj vissza a legközelebbi segno-ig, és játszd a művet Fine-ig.
A mű felbontása
- elojatek: az elejétől a segno-ig
- segno: segno-tól coda-ig
- kodajel: coda-tól D.S. al CODA-ig
- koda: coda
A kotta részei: 1–5. A midi részei: 1–4, 2, 5. Feltesszük, hogy az előjátéknak és a kódának nincs szövege, és más hangszer játssza, mint a középső két részt.
A kotta felépítése:
\version "2.18.2"
elojatek = \relative c' { … }
szigno   = \relative c' {
        \once \override Score.RehearsalMark.break-visibility = ##(#f #t #t)
        \mark \markup { \musicglyph #"scripts.segno" }
        \set Staff.midiInstrument = …
        }
dsmark = {      % beállítások D.S. al… vagy D.C. al… előtt
        \override Score.RehearsalMark.break-visibility = ##(#t #t #f)
        \override Score.RehearsalMark.self-alignment-X = #1
        \override Score.RehearsalMark #'direction = #-1 }
kodajel  = \relative c' { \mark \markup { \musicglyph #"scripts.coda" } …
        \dsmark \mark \markup { \column { "D.S. al CODA" \vspace #1 } }
        \break % A kóda eleje jön
        }
koda     = \relative c' {
        <>^\markup { \hspace #-1 \vcenter { \fontsize #+2 \musicglyph #"scripts.coda" \fontsize #+1 \italic "CODA" } }
        … }
dallam   = {
      \key a \minor
      \time 4/4
      \set Score.tempoHideNote = ##t \tempo 4 = 90
      \transposition c'
        \elojatek
        \new Voice = "szigno" { \szigno }
        \new Voice = "kodajel" { \kodajel }
}
\score {
   <<
        { \dallam \koda }
        \bar "|."
   \new Lyrics \lyricsto "szigno"  { … }
   \new Lyrics \lyricsto "kodajel" { … }
}
\score {
   \unfoldRepeats
   { \dallam \szigno \koda }
   \midi { }
}
A kóda elejét jelző szöveget nem tudjuk ütemvonalhoz igazítani, mert nem lehet[1] az ütemvonalon két esemény (az első a D.S. al Coda volt). Annyit lehet tenni, hogy a kóda elé sortörést tenni, és az első hang fölé írni a szöveget a hangtól balra igazítva, mint a fenti példában.
Forrás
- Így írnak kódát profik (Lilypond dok.)
- Egyszerűsített kóda (az enyémet innen vettem)
Jegyzetek
- ↑ Egy snippet szerint lehet, de nem jegyeztem fel.
