„Akkord mód” változatai közötti eltérés

Innen: kotta
Ugrás a navigációhoz Ugrás a kereséshez
Nincs szerkesztési összefoglaló
Nincs szerkesztési összefoglaló
 
(49 közbenső módosítás ugyanattól a szerkesztőtől nincs mutatva)
1. sor: 1. sor:
Az ''akkord mód'' az egyik mód lilypondban akkordok írására. Fontos megkötés, hogy az akkord valamennyi hangja azonos hosszúságú kell legyen.
+
Az ''akkord mód'' az egyik mód lilypondban [[akkord]]ok írására. Fontos megkötés, hogy az akkord valamennyi hangja azonos hosszúságú kell legyen.<ref>Különböző ritmus esetén [[szólam]]ot kell létrehozni.</ref>
   
  +
A<code>q</code> megismétli az előző akkordot. Új hosszúság és más tulajdonság írható hozzá, de új oktáv nem.
A mód alapja a három hangból álló dúr terc. A hármashangzatot lehet módosítani, hangokat elnagyni és hozzátenni.
 
   
 
A mód alapja a három hangból álló dúr terc. A hármashangzatot lehet módosítani, hangokat elhagyni és hozzátenni.
Alakja: <code>\chordmode { … }.
 
   
  +
Alakja: <code>\chordmode { … }</code>. A külső \relative utasítás hatástalan, belül pedig nem megengedett, mert a chordmode automatikusan abszolút módban van, de egy oktávval feljebb, mint normál módban. Ez violinkulcsban kényelmes, basszuskulcsban rémálom.
Példák gyakori akkordokra:
 
   
 
== Példák gyakori akkordokra ==
<score> { \override TimeSignature.stencil = ##f \override Staff.TimeSignature #'stencil = ##f \time 1/4
 
  +
\chordmode { c c:m }
 
  +
<score>
\addlyrics { c c:m }
 
 
{ \override Staff.TimeSignature #'stencil = ##f \time 1/4 \override Score.BarLine.stencil = ##f
  +
\chordmode { c c:5 c:3 c:1 c:1.8 c:5.8 c:m3 c:m f/c f/+c f:m/+c \clef bass c:1 c,:1 b,,:1 }
  +
\addlyrics { c "c:5" "c:3" "c:1" "c:1.8" "c:5.8" "c:m3" "c:m" "f/c" "f/+c" "f:m/+c" "c:1" "c,:1" "b,,:1" }
 
}
 
}
 
</score>
 
</score>
  +
  +
== Módosítók ==
  +
* A hangot : után követheti módosítás. Jelentések:
  +
** semmi: dúr hármas
  +
** m: moll hármas (az alsó terc kisterc, a felső nagyterc lesz
  +
** dim: mindkét (vagy ha van, mindhárom) terc kisterc
  +
** aug: a felső hang emelése fél hanggal: az alsó és felső hang között tritónusz van
  +
** maj: négy hang, a felső nagyszeptim.
  +
* A módosítót a felső hang magassága követi szám formájában (az oktáv pl. 8). Alaphelyzetben nagyterc - kisterc - kisterc -nagyterc lépésben jut el a felső hangig. A felső hangot + vagy - követheti, ez fél hang emelést ill. csökkentést jelent.
  +
* .: hang hozzáadása az akkordhoz, az alaphang fölé. Több számot újabb pont(ok)kal kell elválasztani.
  +
* ^ (karet): hang elhagyása. Több számot ponttal kell elválasztani
  +
* /: alaphang alatti hang hozzáadása az akkordhoz. Hangnévvel kell megadni. Ha a hang létezik az akkordban, egy oktávval mélyebbre kerül. Ha nem létezik, hozzáadódik. A hang előtti + nem hagyja el az akkordbeli hangot sem.
  +
  +
== Jegyzetek ==
  +
<references/>
  +
  +
== További információk ==
  +
* [http://localhost/lilypond/Documentation/notation/chord-mode.html Lilypond dok.]
   
 
[[Kategória:Lilypond]]
 
[[Kategória:Lilypond]]

A lap jelenlegi, 2017. november 25., 22:53-kori változata

Az akkord mód az egyik mód lilypondban akkordok írására. Fontos megkötés, hogy az akkord valamennyi hangja azonos hosszúságú kell legyen.[1]

Aq megismétli az előző akkordot. Új hosszúság és más tulajdonság írható hozzá, de új oktáv nem.

A mód alapja a három hangból álló dúr terc. A hármashangzatot lehet módosítani, hangokat elhagyni és hozzátenni.

Alakja: \chordmode { … }. A külső \relative utasítás hatástalan, belül pedig nem megengedett, mert a chordmode automatikusan abszolút módban van, de egy oktávval feljebb, mint normál módban. Ez violinkulcsban kényelmes, basszuskulcsban rémálom.

Példák gyakori akkordokra


{  \override Staff.TimeSignature #'stencil = ##f \time 1/4 \override Score.BarLine.stencil = ##f
\chordmode { c  c:5   c:3   c:1   c:1.8   c:5.8    c:m3   c:m   f/c   f/+c   f:m/+c \clef bass c:1 c,:1 b,,:1 }
\addlyrics { c "c:5" "c:3" "c:1" "c:1.8" "c:5.8"  "c:m3" "c:m" "f/c" "f/+c" "f:m/+c" "c:1" "c,:1" "b,,:1" }
}

Módosítók

  • A hangot : után követheti módosítás. Jelentések:
    • semmi: dúr hármas
    • m: moll hármas (az alsó terc kisterc, a felső nagyterc lesz
    • dim: mindkét (vagy ha van, mindhárom) terc kisterc
    • aug: a felső hang emelése fél hanggal: az alsó és felső hang között tritónusz van
    • maj: négy hang, a felső nagyszeptim.
  • A módosítót a felső hang magassága követi szám formájában (az oktáv pl. 8). Alaphelyzetben nagyterc - kisterc - kisterc -nagyterc lépésben jut el a felső hangig. A felső hangot + vagy - követheti, ez fél hang emelést ill. csökkentést jelent.
  • .: hang hozzáadása az akkordhoz, az alaphang fölé. Több számot újabb pont(ok)kal kell elválasztani.
  • ^ (karet): hang elhagyása. Több számot ponttal kell elválasztani
  • /: alaphang alatti hang hozzáadása az akkordhoz. Hangnévvel kell megadni. Ha a hang létezik az akkordban, egy oktávval mélyebbre kerül. Ha nem létezik, hozzáadódik. A hang előtti + nem hagyja el az akkordbeli hangot sem.

Jegyzetek

  1. Különböző ritmus esetén szólamot kell létrehozni.

További információk