Dinamika
A dinamika a hangerő változása a zenében.
Hasonló jelentésű utasítások: \cresc, \decresc, \dim, \<, \>. Mindegyiket \!
-el kell befejezni.
Egy hangon belüli dinamika: \epressivo
. Egy hangnyi hajcsat: \endSpanners
. Az utóbbit a hajcsatos hang elé kell írni, és a hajcsatot nem kell lezárni.
Ha nem akarjuk, hogy a cresc, decresc, dim szaggatott vonalakat húzzon: \override DynamicTextSpanner.style = #'none
. Még három lehetséges értéke van: dashed-line
(default), line
és dotted-line
.
Dinamika egy hangon belül
Ha egy hangon belül kell dinamikát változtatni, a dinamikajelhez egy második szólamot hozunk létre, amiben csak nem látható szünet van a dinamikán kívül. Pl.:
\relative { << { \repeat tremolo 8 { <e' cis>32 a, } } { \omit TupletNumber \times 2/3 { s4\< s4\> s4\! } } >> }
Formázás
Vízszintes pozícionálás
hang-\tweak X-offset #+3 \ff |
Jobbra viszi \ff-et. |
\override Hairpin.minimum-length = #5 |
Meghosszabbítja a (de)crescendo jelét. |
\override Hairpin.to-barline = ##f |
Az ütemvonalig húzza a (de)crescendo-t, ha az ütem utolsó hangja zárja le. |
A „hajcsat” hosszával elég sok macera van, mert ütemvonalnál mindenképpen véget akar érni. A szünetek összevonásával lehet próbálkozni. There is no way to automatically condense multiple rests into a single multi-measure rest.[1]
Függőleges pozícionálás
A dinamika-jelek kotta fölé helyezése: \dynamicUp
.
Karambol esetén, ha más nem használ: \override DynamicLineSpanner.staff-padding = #szám
. Ha szám elég nagy, a dinamika jelek egyvonalba kerülnek.
\markup-on belül \dynamic f
alakban lehet kiírni, a dinamika jelet, ahol f helyén bármilyen dinamikajel állhat. Pl.: \markup { \dynamic pp \italic "(riten.)" }
Ha azt akarjuk, hogy a dinamikajelek egyvonalban legyenek, külön kottasort lehet csinálni nekik:
<< \new Staff { … } \new Dynamics { s1\< | s1\f | s2\dim s2-"rit." | s1\p | } >>
A dinamikajelek közötti helyet láthatatlan helyközzel kell feltölteni. A dinamikasorba más is írható, pl. pedáljelek.
Hangerő állítása láthatatlanul
\set Staff.midiMaximumVolume = #0.7
Az érték 0 és 1 közötti, egyébként egyáltalán nem szól.