„Kóda” változatai közötti eltérés

Innen: kotta
Ugrás a navigációhoz Ugrás a kereséshez
 
(17 közbenső módosítás ugyanattól a szerkesztőtől nincs mutatva)
1. sor: 1. sor:
  +
{| border="1" align="right"
  +
|+ Kapcsolódó zenei kifejezések
  +
! Olasz !! Magyar
  +
|-
  +
| senza repetizione || ismétlés nélkül
  +
|}
  +
 
Különleges ismétlés. Nincs beépítve lilypondba, vagyis a hangfájlról kézzel kell gondoskodni.
 
Különleges ismétlés. Nincs beépítve lilypondba, vagyis a hangfájlról kézzel kell gondoskodni.
   
5. sor: 12. sor:
 
* D.C. al Fine: kezdd előlról a művet Fine-ig.
 
* D.C. al Fine: kezdd előlról a művet Fine-ig.
 
* D.C. al Coda: kezdd előlről a művet a coda jelig, majd ugorj a következő coda jelre (a mű zárására).
 
* D.C. al Coda: kezdd előlről a művet a coda jelig, majd ugorj a következő coda jelre (a mű zárására).
  +
Formázott szövegben a kóda a sor alá nyúlik. Emelés: <code>\raise #1 \musicglyph #"scripts.coda"</code>
   
 
== Segno ==
 
== Segno ==
11. sor: 19. sor:
 
* D.S. al fine: menj vissza a legközelebbi segno-ig, és játszd a művet Fine-ig.
 
* D.S. al fine: menj vissza a legközelebbi segno-ig, és játszd a művet Fine-ig.
   
== Első használat ==
+
== A mű felbontása ==
  +
# elojatek: az elejétől a segno-ig
Ütemvonal fölé, középre:
 
  +
# segno: segno-tól coda-ig
<pre>
 
  +
# kodajel: coda-tól D.S. al CODA-ig
\once \override Score.RehearsalMark.break-visibility = ##(#f #t #t)
 
  +
# koda: coda
\mark \markup { \musicglyph #"scripts.segno" } % vagy scripts.coda
 
  +
A kotta részei: 1–5. A midi részei: 1–4, 2, 5.
</pre>
 
  +
Feltesszük, hogy az előjátéknak és a kódának nincs szövege, és más hangszer játssza, mint a középső két részt.
   
  +
A kotta felépítése:
== Második használat. A kóda kottája ==
 
 
<pre>
 
<pre>
  +
\version "2.18.2"
\once \override Score.RehearsalMark.break-visibility = ##(#t #t #f)
 
  +
elojatek = \relative c' { … }
\once \override Score.RehearsalMark.self-alignment-X = #1
 
  +
szigno = \relative c' {
\override Score.RehearsalMark #'direction = #-1
 
 
\once \override Score.RehearsalMark.break-visibility = ##(#f #t #t)
\mark \markup { \column { "D.S. al CODA" \vspace #2 } }
 
 
\mark \markup { \musicglyph #"scripts.segno" }
\break % A kóda eleje jön
 
  +
\set Staff.midiInstrument = …
<>^\markup { \hspace #-5 \vcenter { \fontsize #+2 \musicglyph #"scripts.coda" \fontsize #+1 \italic "CODA" } }
 
  +
}
  +
dsmark = { % beállítások D.S. al… vagy D.C. al… előtt
 
\override Score.RehearsalMark.break-visibility = ##(#t #t #f)
 
\override Score.RehearsalMark.self-alignment-X = #1
 
\override Score.RehearsalMark #'direction = #-1 }
  +
kodajel = \relative c' { \mark \markup { \musicglyph #"scripts.coda" } …
 
\dsmark \mark \markup { \column { "D.S. al CODA" \vspace #1 } }
 
\break % A kóda eleje jön
  +
}
  +
koda = \relative c' {
 
<>^\markup { \hspace #-1 \vcenter { \fontsize #+2 \musicglyph #"scripts.coda" \fontsize #+1 \italic "CODA" } }
  +
… }
  +
dallam = {
  +
\key a \minor
  +
\time 4/4
  +
\set Score.tempoHideNote = ##t \tempo 4 = 90
  +
\transposition c'
  +
\elojatek
  +
\new Voice = "szigno" { \szigno }
  +
\new Voice = "kodajel" { \kodajel }
  +
}
  +
\score {
  +
<<
  +
{ \dallam \koda }
  +
\bar "|."
  +
\new Lyrics \lyricsto "szigno" { … }
  +
\new Lyrics \lyricsto "kodajel" { … }
  +
}
  +
\score {
  +
\unfoldRepeats
  +
{ \dallam \szigno \koda }
  +
\midi { }
  +
}
 
</pre>
 
</pre>
   
 
A kóda elejét jelző szöveget nem tudjuk ütemvonalhoz igazítani, mert nem lehet<ref>Egy snippet szerint lehet, de nem jegyeztem fel.</ref> az ütemvonalon két esemény (az első a <code>D.S. al Coda</code> volt). Annyit lehet tenni, hogy a kóda elé sortörést tenni, és az első hang fölé írni a szöveget a hangtól balra igazítva, mint a fenti példában.
A lilypond az ütemvonalhoz tartozó szöveget a kottasor fölé írja. Ha alulra akarjuk, a RehearsalMark direction paraméterét kell megváltoztatni, mint a fenti példában. A kóda függőleges letolása csak így működik.
 
   
  +
{{Bővebben|[[Ütemvonal#szöveg|Ütemvonalhoz tartozó szövegek]]}}
Karambol esetén az ütemvonal-szöveg Y-pozíciójának változtatása:
 
\once \override Score.RehearsalMark.Y-offset = #''szám''
 
   
  +
== Forrás ==
A kóda elejét jelző szöveget nem tudjuk ütemvonalhoz igazítani, mert nem lehet<ref>Egy snippet szerint lehet, de nem jegyeztem fel.</ref> az ütemvonalon két esemény (az első a <code>D.S. al Coda</code> volt). Annyit lehet tenni, hogy a kóda elé sortörést tenni, és az első hang fölé írni a szöveget a hangtól balra igazítva, mint a fenti példában.
 
  +
* [http://localhost/lilypond/Documentation/snippets/repeats#repeats-positioning-segno-and-coda-_0028with-line-break_0029 Így írnak kódát profik] (Lilypond dok.)
  +
* [http://lsr.di.unimi.it/LSR/Item?id=664 Egyszerűsített kóda] (az enyémet innen vettem)
   
 
== Jegyzetek ==
 
== Jegyzetek ==

A lap jelenlegi, 2018. január 25., 14:40-kori változata

Kapcsolódó zenei kifejezések
Olasz Magyar
senza repetizione ismétlés nélkül

Különleges ismétlés. Nincs beépítve lilypondba, vagyis a hangfájlról kézzel kell gondoskodni.

Kóda

UTF8 kódja: 𝄌, alakja Music-coda.png, lilypondban \coda), formázott szövegben \musicglyph #"scripts.coda". Kétféleképpen használatos:

  • D.C. al Fine: kezdd előlról a művet Fine-ig.
  • D.C. al Coda: kezdd előlről a művet a coda jelig, majd ugorj a következő coda jelre (a mű zárására).

Formázott szövegben a kóda a sor alá nyúlik. Emelés: \raise #1 \musicglyph #"scripts.coda"

Segno

UTF8 kódja 𝄉, alakja Music-segno.png, lilypondban \segno, formázott szövegben \musicglyph #"scripts.segno". Kétféleképpen használatos:

  • D.S. al coda: menj vissza a legközelebbi segno-ig. Amint elérted a coda jelet, ugorj oda.
  • D.S. al fine: menj vissza a legközelebbi segno-ig, és játszd a művet Fine-ig.

A mű felbontása

  1. elojatek: az elejétől a segno-ig
  2. segno: segno-tól coda-ig
  3. kodajel: coda-tól D.S. al CODA-ig
  4. koda: coda

A kotta részei: 1–5. A midi részei: 1–4, 2, 5. Feltesszük, hogy az előjátéknak és a kódának nincs szövege, és más hangszer játssza, mint a középső két részt.

A kotta felépítése:

\version "2.18.2"
elojatek = \relative c' { … }
szigno   = \relative c' {
        \once \override Score.RehearsalMark.break-visibility = ##(#f #t #t)
        \mark \markup { \musicglyph #"scripts.segno" }
        \set Staff.midiInstrument = …
        }
dsmark = {      % beállítások D.S. al… vagy D.C. al… előtt
        \override Score.RehearsalMark.break-visibility = ##(#t #t #f)
        \override Score.RehearsalMark.self-alignment-X = #1
        \override Score.RehearsalMark #'direction = #-1 }
kodajel  = \relative c' { \mark \markup { \musicglyph #"scripts.coda" } …
        \dsmark \mark \markup { \column { "D.S. al CODA" \vspace #1 } }
        \break % A kóda eleje jön
        }
koda     = \relative c' {
        <>^\markup { \hspace #-1 \vcenter { \fontsize #+2 \musicglyph #"scripts.coda" \fontsize #+1 \italic "CODA" } }
        … }
dallam   = {
      \key a \minor
      \time 4/4
      \set Score.tempoHideNote = ##t \tempo 4 = 90
      \transposition c'
        \elojatek
        \new Voice = "szigno" { \szigno }
        \new Voice = "kodajel" { \kodajel }
}
\score {
   <<
        { \dallam \koda }
        \bar "|."
   \new Lyrics \lyricsto "szigno"  { … }
   \new Lyrics \lyricsto "kodajel" { … }
}
\score {
   \unfoldRepeats
   { \dallam \szigno \koda }
   \midi { }
}

A kóda elejét jelző szöveget nem tudjuk ütemvonalhoz igazítani, mert nem lehet[1] az ütemvonalon két esemény (az első a D.S. al Coda volt). Annyit lehet tenni, hogy a kóda elé sortörést tenni, és az első hang fölé írni a szöveget a hangtól balra igazítva, mint a fenti példában.

Forrás

Jegyzetek

  1. Egy snippet szerint lehet, de nem jegyeztem fel.