„Ütemvonal” változatai közötti eltérés
| (8 közbenső módosítás ugyanattól a szerkesztőtől nincs mutatva) | |||
| 3. sor: | 3. sor: | ||
Kézi ütemvonal: <code>\bar "|"</code>. Dupla ütemvonal: <code>\bar "||"</code>. Mű vége: <code>\bar "|."</code>. Szaggatott ütemvonal: <code>\bar "!"</code>.  | 
  Kézi ütemvonal: <code>\bar "|"</code>. Dupla ütemvonal: <code>\bar "||"</code>. Mű vége: <code>\bar "|."</code>. Szaggatott ütemvonal: <code>\bar "!"</code>.  | 
||
== Az ütemvonal elhagyása ==  | 
|||
<code>\override Score.BarLine.stencil = ##f</code>  Ha a kotta több soros, érdemes az ütemszámozást is elhagyni:  | 
|||
 \override Score.BarNumber #'break-visibility = #'#(#f #f #f)  | 
|||
Az ütemvonalak '''ki'''kapcsolása: <code>\cadenzaOn</code>. Visszakapcsolás: <code>\cadenzaOff</code>. A kézi ütemvonalakat használni '''kell''', legalább a sortöresek helyén.  | 
  Az ütemvonalak '''ki'''kapcsolása: <code>\cadenzaOn</code>. Visszakapcsolás: <code>\cadenzaOff</code>. A kézi ütemvonalakat használni '''kell''', legalább a sortöresek helyén.  | 
||
| 9. sor: | 11. sor: | ||
A <code>\cadenzaOn</code> nemcsak az ütemvonalat hagyja el, hanem az ütemek számozását/számolását is, ami azt is jelenti, hogy a módosítójelek érvényben maradnak, még kézzel kitett ütemvonal esetén is. Gerendázás sincs.  | 
  A <code>\cadenzaOn</code> nemcsak az ütemvonalat hagyja el, hanem az ütemek számozását/számolását is, ami azt is jelenti, hogy a módosítójelek érvényben maradnak, még kézzel kitett ütemvonal esetén is. Gerendázás sincs.  | 
||
== Ütemvonalhoz tartozó szövegek ==  | 
  == {{anchor|szöveg}} Ütemvonalhoz tartozó szövegek ==  | 
||
Alakja: <code>\mark "''szöveg''"</code>  | 
  Alakja: <code>\mark "''szöveg''"</code>  | 
||
A szöveg helye az ütemvonalhoz képest:  | 
  |||
=== Sortörés ===  | 
|||
 \override Score.RehearsalMark.break-visibility = ##(#t #t #f)  | 
   \override Score.RehearsalMark.break-visibility = ##(#t #t #f)  | 
||
A három logikai érték:  | 
  A három logikai érték:  | 
||
| 17. sor: | 20. sor: | ||
# ki kell-e írni, ha nincs sortörés  | 
  # ki kell-e írni, ha nincs sortörés  | 
||
# ki kell-e írni a sortörés után  | 
  # ki kell-e írni a sortörés után  | 
||
a szöveget.  | 
  a \mark-beli szöveget.  | 
||
=== Vízszintes igazítás ===  | 
|||
A szöveg vízsintes igazítása (az ütemvonalhoz képest):  | 
  |||
 \override Score.RehearsalMark.self-alignment-X = #1  | 
   \override Score.RehearsalMark.self-alignment-X = #1  | 
||
ahol -1 = balra, 0 = középre, 1 = jobbra.  | 
  ahol -1 = balra, 0 = középre, 1 = jobbra.  | 
||
=== Függőleges igazítás ===  | 
|||
A szöveg függőleges igazítása:  | 
  |||
 \override Score.RehearsalMark #'direction = #-1 }  | 
   \override Score.RehearsalMark #'direction = #-1 }  | 
||
ahol 1 = kottasor fölé, -1 = alá.  | 
  ahol 1 = kottasor fölé, -1 = alá.  | 
||
=== Karambol ===  | 
|||
Karambol esetén az ütemvonal-szöveg Y-pozíciójának változtatása:  | 
|||
 \once \override Score.RehearsalMark.Y-offset = #''szám''  | 
|||
== A ritmus ellenőrzése ==  | 
  == A ritmus ellenőrzése ==  | 
||
| 31. sor: | 38. sor: | ||
{{szerintem}} ha a hiba változó használatakor keletkezik, a hibaüzenet nem a használat, hanem a változó helyére utal. Így elég nehéz kitalálni a hiba okát, mert a változót ugye azért csináljuk, hogy több helyen használjuk...  | 
  {{szerintem}} ha a hiba változó használatakor keletkezik, a hibaüzenet nem a használat, hanem a változó helyére utal. Így elég nehéz kitalálni a hiba okát, mert a változót ugye azért csináljuk, hogy több helyen használjuk...  | 
||
A <code>|</code> [[dalszöveg]]ben is használható, de az [[átkötés]] helyén nem.  | 
|||
== Forrás ==  | 
  == Forrás ==  | 
||
A lap jelenlegi, 2022. október 30., 08:00-kori változata
Angolul: bar line.
Kézi ütemvonal: \bar "|". Dupla ütemvonal: \bar "||". Mű vége: \bar "|.". Szaggatott ütemvonal: \bar "!".
Az ütemvonal elhagyása
\override Score.BarLine.stencil = ##f  Ha a kotta több soros, érdemes az ütemszámozást is elhagyni:
\override Score.BarNumber #'break-visibility = #'#(#f #f #f)
Az ütemvonalak kikapcsolása: \cadenzaOn. Visszakapcsolás: \cadenzaOff. A kézi ütemvonalakat használni kell, legalább a sortöresek helyén.
A \cadenzaOn nemcsak az ütemvonalat hagyja el, hanem az ütemek számozását/számolását is, ami azt is jelenti, hogy a módosítójelek érvényben maradnak, még kézzel kitett ütemvonal esetén is. Gerendázás sincs.
Ütemvonalhoz tartozó szövegek
Alakja: \mark "szöveg"
Sortörés
\override Score.RehearsalMark.break-visibility = ##(#t #t #f)
A három logikai érték:
- ki kell-e írni a sortörés előtt
 - ki kell-e írni, ha nincs sortörés
 - ki kell-e írni a sortörés után
 
a \mark-beli szöveget.
Vízszintes igazítás
\override Score.RehearsalMark.self-alignment-X = #1
ahol -1 = balra, 0 = középre, 1 = jobbra.
Függőleges igazítás
\override Score.RehearsalMark #'direction = #-1 }
ahol 1 = kottasor fölé, -1 = alá.
Karambol
Karambol esetén az ütemvonal-szöveg Y-pozíciójának változtatása:
\once \override Score.RehearsalMark.Y-offset = #szám
A ritmus ellenőrzése
A | a kottában arra utasítja a lilypondot, hogy ellenőrizze, az ő számítása szerint is van-e ütemvonal a |-lel megjelölt helyen. Ha nincs, hibaüzenetet ír ki a hibás sorral. A hibaüzenetbe beleírja, hogy az ő ütemszámítása szerint az ütem elejétől hány negyed vagy nyolcad telt el. Ez nagyon jó segítség a kifelejtett hosszúságok vagy kihagyott hangok felderítéséhez.
Népi megfigyelés szerint ha a hiba változó használatakor keletkezik, a hibaüzenet nem a használat, hanem a változó helyére utal. Így elég nehéz kitalálni a hiba okát, mert a változót ugye azért csináljuk, hogy több helyen használjuk...
A | dalszövegben is használható, de az átkötés helyén nem.
Forrás
- Lilypond dok. (cadenza)
 - Hogyan írjunk szöveget az ütemvonal fölé és alá? (snippet)