„Szólam” változatai közötti eltérés
Nincs szerkesztési összefoglaló  | 
				|||
| (21 közbenső módosítás ugyanattól a szerkesztőtől nincs mutatva) | |||
| 11. sor: | 11. sor: | ||
== Dallam folytatása ==  | 
  == Dallam folytatása ==  | 
||
A dallam folytatása \new helyett <code>\context</code>-tel történik. A két utasítás szintaxisa azonos.<ref>A \new-ra nincs is szükség: ha a folytatandó szólam még nem létezik, automatikusan létrejön.</ref>  | 
|||
| ⚫ | |||
{|  | 
|||
| style="width:300" | <pre>  | 
|||
<score raw="1">  | 
  <score raw="1">  | 
||
\version "2.18.2"  | 
  \version "2.18.2"  | 
||
| 25. sor: | 28. sor: | ||
</pre>  | 
  </pre>  | 
||
<score raw="1">  | 
  | style="padding-left: 20pt" | <score raw="1">  | 
||
\version "2.18.2"  | 
  \version "2.18.2"  | 
||
\header { tagline = "" }    % ne legyen copyright szöveg  | 
  \header { tagline = "" }    % ne legyen copyright szöveg  | 
||
| 36. sor: | 39. sor: | ||
} }  | 
  } }  | 
||
</score>  | 
  </score>  | 
||
|}  | 
|||
Megjegyzések:  | 
|||
* A dallam folytatásában újra ki kell írni a \relative-t, mert az első rész bezárásával a \relative blokkja is véget ért.  | 
|||
* A \score utáni kapcsos zárójelek között <em>egy</em> zenei kifejezés lehet, a \context pedig a második lenne, ha a \score után nem lenne két {.  | 
|||
* Ha a folytatás a << >> között lenne, szintaktikailag nem kellene ugyan a \score után a dupla {, viszont a folytatás külön zenei kifejezés, és mivel << >> között van, egy időben hangzik a többivel:  | 
|||
{|  | 
|||
| style="width:300" | <pre>  | 
|||
<score raw="1">  | 
|||
\version "2.18.2"  | 
|||
\header { tagline = "" }    % ne legyen copyright szöveg  | 
|||
\score {  | 
|||
<<  | 
|||
\new Staff { \new Voice = "szopran" { \relative c' { a' c a a | } } }  | 
|||
\new Staff { \new voice = "basszus" { \relative c  { \clef bass b b b b | } } }  | 
|||
\context Voice = "szopran" { \relative c' { c' a2 c4 | } }  | 
|||
>>  | 
|||
}  | 
|||
</score>  | 
|||
| ⚫ | |||
| style="padding-left: 20pt" | <score raw="1">  | 
|||
\version "2.18.2"  | 
|||
\header { tagline = "" }    % ne legyen copyright szöveg  | 
|||
\score {  | 
|||
<<  | 
|||
\new Staff { \new Voice = "szopran" { \relative c' { a' c a a | } } }  | 
|||
\new Staff { \new voice = "basszus" { \relative c  { \clef bass b b b b | } } }  | 
|||
\context Voice = "szopran" { \relative c' { c' a2 c4  | } }  | 
|||
>>  | 
|||
}  | 
|||
</score>  | 
|||
|}  | 
|||
== Más szólam beidézése ==  | 
|||
Például: az ének szünetében a gitáré, hogy be lehessen lépni. <code>\cueVoice</code>.  | 
|||
== Párhuzamos kottázás ==  | 
|||
Két vagy több szólam írása, ha jól értem, ütemenként felváltva. A  | 
|||
Alakja:  | 
|||
 \parallelMusic #'(voiceA voiceB ) {  | 
|||
 %1. ütem  | 
|||
 ''voiceA egy üteme'' |  | 
|||
 ''voiceB egy üteme'' |  | 
|||
 %2. ütem  | 
|||
 ''voiceA egy üteme'' |  | 
|||
 ''voiceB egy üteme'' |  | 
|||
 }  | 
|||
== Jegyzetek ==  | 
  == Jegyzetek ==  | 
||
<references/>  | 
  <references/>  | 
||
== Forrás ==  | 
|||
* [http://localhost/lilypond/Documentation/notation/creating-and-referencing-contexts szólam folytatása] (lilypond dok.)  | 
|||
* [http://localhost/lilypond/Documentation/notation/writing-parts.html#formatting-cue-notes Szólam beidézése] (lilypond dok.)  | 
|||
* [http://localhost/lilypond/Documentation/notation/techniques-specific-to-lyrics.html#index-NullVoice NullVoice] (lilypond dok.)  | 
|||
* [http://localhost/lilypond/Documentation/notation/multiple-voices#writing-music-in-parallel Párhuzamos kottázás] (lilypond dok.)  | 
|||
== Kapcsolódó lapok ==  | 
|||
* [[midi]] (minden szólamhoz külön midi-csatorna tartozzék, ne csak minden kottasorhoz)  | 
|||
[[Kategória:Lilypond]]  | 
  [[Kategória:Lilypond]]  | 
||
A lap jelenlegi, 2017. november 23., 18:16-kori változata
A szólam a lilypond egyetlen környezete, mely zenei hangokat tartalmaz. Egy kottasorban egy vagy több szólam lehet. Az egy kottasorba írt több szólam abban különbözik az akkordtól, hogy az egyes hangok hosszúsága – az akkorddal ellentétben – különböző lehet, a szólam hangjai azonban lehetnek akkordok.
Új kottasor létrejöttekor automatikusan létrejön egy szólam is 1 néven (kivéve, ha a kottasor új szólam létrehozásával kezdődik, és meg van adva másik név). A név a kottasoron kívül is látható, hogy dalszöveget lehessen hozzá kapcsolni.
Több szólam egy kottasorban
A lilypondban legfeljebb négy szólam lehet egy kottasorban.[1] Az első szólam hangjegyeinek szára felfelé, a másodiké lefelé mutat. A harmadik és negyedik szólam ugyanígy, kissé jobbra tolva az első kettőtől. A szólambeli szünetek feljebb ill. lejjebb kerülnek A fenti beállítások a szólam létrehozásától függően automatikusan megtörténnek, vagy kézzel a \voiceOne, \voiceTwo, \voiceThree, \voiceFour utasítással állíthatók be. A \oneVoice visszaállítja az egyszólamú környezetet (pl. amikor megszűnik a kottasor többi szólama).
A \stemUp felfelé, a \stemDown lefelé állítja a kottafejek szárait, A \stemNeutral visszaállítja az eredeti állapotot, amikor a kotta alsó felében levő hangok szára lefelé, a többi fölfelé áll. Ez a három utasítás a szünetek helyét nem befolyásolja.
Az még nem világos, min múlik az audio eszköz váltása.
Dallam folytatása
A dallam folytatása \new helyett \context-tel történik. A két utasítás szintaxisa azonos.[2]
<score raw="1">
\version "2.18.2"
\header { tagline = "" }    % ne legyen copyright szöveg
\score { {
<<
\new Staff { \new Voice = "szopran" { \relative c' { a' a a a | } } }
\new Staff { \new voice = "basszus" { \relative c  { \clef bass b b b b | } } }
>>
\context Voice = "szopran" { \relative c' { c' c c c  | } }
} }
</score>
 | 
![]()  | 
Megjegyzések:
- A dallam folytatásában újra ki kell írni a \relative-t, mert az első rész bezárásával a \relative blokkja is véget ért.
 - A \score utáni kapcsos zárójelek között egy zenei kifejezés lehet, a \context pedig a második lenne, ha a \score után nem lenne két {.
 - Ha a folytatás a << >> között lenne, szintaktikailag nem kellene ugyan a \score után a dupla {, viszont a folytatás külön zenei kifejezés, és mivel << >> között van, egy időben hangzik a többivel:
 
<score raw="1">
\version "2.18.2"
\header { tagline = "" }    % ne legyen copyright szöveg
\score {
<<
\new Staff { \new Voice = "szopran" { \relative c' { a' c a a | } } }
\new Staff { \new voice = "basszus" { \relative c  { \clef bass b b b b | } } }
\context Voice = "szopran" { \relative c' { c' a2 c4 | } }
>>
}
</score>
 | 
![]()  | 
Más szólam beidézése
Például: az ének szünetében a gitáré, hogy be lehessen lépni. \cueVoice.
Párhuzamos kottázás
Két vagy több szólam írása, ha jól értem, ütemenként felváltva. A
Alakja:
\parallelMusic #'(voiceA voiceB ) {
%1. ütem
voiceA egy üteme |
voiceB egy üteme |
%2. ütem
voiceA egy üteme |
voiceB egy üteme |
}
Jegyzetek
Forrás
- szólam folytatása (lilypond dok.)
 - Szólam beidézése (lilypond dok.)
 - NullVoice (lilypond dok.)
 - Párhuzamos kottázás (lilypond dok.)
 
Kapcsolódó lapok
- midi (minden szólamhoz külön midi-csatorna tartozzék, ne csak minden kottasorhoz)
 

